10 نمونه از شایع ترین بیماری های اعصاب و روان را بشناسید

فهیمی
فروردین 15, 1400
زمان مطالعه دقیقه

10 نمونه از شایع ترین بیماری های اعصاب و روان را بشناسید

بیماری های اعصاب و روان مانند افسردگی در نمونه‌های مختلفی ظاهر می‌شوند، البته برخی از این اختلالات در جامعه بسیار شایع هستند‌. امروزه جمع زیادی از زنان و مردان درصد بالایی از مراجعه‌کنندگان به دکتر روانپزشک را تشکیل می‌دهند؛ زیرا افراد یک جامعه در اثر ژنتیک، عوامل خانوادگی و غیره ممکن است به بیماری های روانی دچار شوند.بنابراین شناخت این دسته از بیماری های اعصاب و روان می‌تواند کمک زیادی به شما کند. چرا ابتلا به هر کدام از این اختلالات روانی همراه با علائم آشکاری می‌باشد و با شناخت این علائم می‌توانید از حاد شدن بیماری جلوگیری کنید.

اختلال کنترل تکانه رایج ترین بیماری های اعصاب و روان

یکی از شایع ترین بیماری های اعصاب و روان که در جوامع امروزی به وجود آمده است اختلال کنترل تکانه نام دارد. کسانی که به این بیماری روانی مبتلا شده‌اند به دنبال امیال و تحریک‌هایی می‌روند که مضراتی برای آن‌ها خواهد داشت‌. معمولاً این دسته افراد علاقه زیادی به مصرف مواد مخدر دارند. از نمونه‌های مختلف این اختلال روانی می‌توان به جنون دزدی، اختلال سلوک و همچنین مواردی مانند جنون آتش افروزی اشاره کرد.

اختلالات خلقی و افسردگی

برخی افراد همیشه احساس ناراحتی دارند و از شادی زیاد دوری می‌کنند. این دسته از افراد دچار اختلالات عاطفی هستند، معمولاً تمام افراد جامعه در دوره‌های مختلفی دچار این نوع بیماری های اعصاب و روان می‌شوند‌؛ اما همیشه خانم‌ها بیشتر از آقایان به این نوع اختلال روانی دچار می‌شوند.

البته برخی افراد به صورت بلند مدت از اختلالات خلقی و افسردگی رنج می‌برند، حتی گاهی اوقات دست به خودکشی می‌زنند‌ که باید در این صورت به دنبال درمان فوری خود باشند.

رایج ترین بیماری های اعصاب و روان

اختلالات جنسی و انحرافات جنسی

در این نوع از بیماری های اعصاب و روان، فرد با چیزهای نامتعارفی تحریک می‌شود. انحراف جنسی و انجام رفتارهای ناشایست از جمله اختلالات روانی شایع در جامعه می‌باشد. بر همین اساس افراد مبتلا به اختلالات جنسی به سمت هم جنس بازی روی می‌آورند.

اختلالات اضطرابی و فوبیا

افرادی که به این نوع بیماری مبتلا هستند همیشه از چیزی واقعی یا واهی می‌ترسند‌‌. در واقع ترس و وحشت توانایی کنترل را از آن‌ها می‌گیرد، در بیشتر اوقات به دلیل داشتن اضطراب دچار تعرق شدید و ضربان قلب می‌شوند. چنین افرادی از قدرت تخیل زیادی برخوردار هستند، آن‌ها برای خود شخصیت‌های غیرواقعی و شاید هم ترسناک می‌سازند.

اختلال وسواس فکری- عملی

فردی که همیشه فکرها و ترس‌هایی او را احاطه می‌کند به این اختلال روانی گرفتار می‌باشد.‌ در این نوع از بیماری های اعصاب و روان او برای رسیدن به یک آسودگی خیال مکرراً یک کاری را انجام می‌دهد، مثل فردی که دائم از ترس آلودگی در حال ضدعفونی محیط اطرافش است. کسانی که دائماً در حال تذکر دادن به اطرافیان برای انجام یک کاری است.

اختلالات شناختی

برخی افراد در دوره‌ای از زندگی تمرکز و حافظه خود را از دست می‌دهند. این افراد به دلیل داشتن اختلالات شناختی سطح هوشیاری کمی دارند‌. بیماری آلزایمر نوعی از این اختلال روانی می‌باشد. معمولاً این بیماری اعصاب و روان در سنین بالا بیشتر شیوع دارد.

رایج ترین بیماری های اعصاب و روان

اختلالات روان پریشی

افرادی که به اختلالات روان پریشی دچار می‌شوند همیشه در حال توهم هستند‌. آن‌ها چیزهایی را می‌بینند و می‌شنوند که دیگران او را احساس نمی‌کنند. بیماری اسکیزوفرنی از این گروه بیماری های روانی می‌باشد.

همچنین بخوانید: شایع ترین بیماری های قلبی و نشانه های آن

اختلال شخصیت

این دسته از افراد مبتلا به بیماری های اعصاب و روان خصوصیات رفتاری و گفتاری متناقضی نسبت به اطرافیان خود دارد. هیچ کس نمی‌تواند آن‌ها را متقاعد کند، معمولاً افراد خود شیفته و وسواسی‌های جبری جزء این دسته از اختلالات روانی قرار دارند. آن‌ها شخصیت غیر قابل تغییری دارند و بر افکار و گفته‌های خود پافشاری می‌کنند.

اختلالات خوردن

یکی از اختلالات روانی شایع در جامعه مربوط به خوردن مواد غذایی می‌باشد‌. معمولاً برخی افراد همیشه بین بی‌اشتهایی عصبی و خوردن مداوم مواد غذایی گرفتار هستند، افرادی دیگر بعد از خوردن غذا از ترس چاق شدن خود را وادار به استفراغ کردن می‌کنند.

اختلال استرس

اختلال استرس یکی دیگر از انواع بیماری های اعصاب و روان است که گاهی اوقات بعد از بروز یک سانحه، تجاوز جنسی و حتی داشتن شرایط نامناسب، فرد دچار اختلال استرس می‌شود. یعنی با فکر کردن به آن موضوع و یا قرار گرفتن در همان شرایط دچار برانگیختگی می‌شود‌.

دسترسی به بهترین کلینیک های پزشکی با کمک مجموعه برند آنالیز به سادگی میسر خواهد بود

نظرات کاربران درباره 10 نمونه از شایع ترین بیماری های اعصاب و روان را بشناسید


مقالات پیشنهادی پزشکی

لیست مقالات پزشکی